VKGE
  • Home
  • Lid worden?
  • Wall of fame
  • Nieuws
  • Events
  • Over VKGE
  • Contact
  • Inloggen
  • Menu Menu
  • Instagram
  • LinkedIn

45 Inzichten FIDXI.5

28 oktober 2020/in Uncategorized

45 inzichten van de Food Inspiration DaysXI.5. Verschuivingen en kansen in coronajaar 2020 en verder

Op 19 oktober 2020 vond de elfde editie plaats van de Food Inspiration Days.  

De VKGE is sinds 2018 als partner verbonden aan dit tweejaarlijks evenement. Dit keer helemaal online vanwege de coronamaatregelen, maar daardoor niet minder inspirerend. Een overzicht van de belangrijkste inzichten uit een dag vol inspiratie.

  1. Tien verschuivingen in foodservice door corona volgens Food Inspiration
  • Van uit naar thuis
  • Van ver naar dichtbij
  • Van massa naar niche
  • Van stad naar regio
  • Van hi-touch naar hi-tech
  • Van drinken naar eten
  • Van binnen naar buiten
  • Van eat only naar take-away & delivery
  • From scratch naar convenience
  • Van klein naar groot

Innovatie

  1. “Innovatie heeft baat bij rust. Corona is een kans om een nieuwe balans te vinden in je persoonlijke en zakelijke leven. Die rust geeft je een frisse kijk op dingen.” (Hans Steenbergen)
  2. “Innoveren is goed luisteren naar iedereen, maar je eigen zin doen.” (Jaap Korteweg)
  3. “We hebben door corona een sprong van acht tot tien jaar vooruit gemaakt op het gebied van digitalisering.” (Steven van Belleghem)
  4. “Durf te kijken wat het zou kunnen worden, en werk dan terug naar vandaag.” (Steven van Belleghem)
  5. “We proberen de spirit erin te houden door creativiteit te stimuleren, veel met elkaar te delen, en open te staan voor nieuwe initiatieven.” (Ad Schaap)
  6. “Het vertrouwen in nieuwe technologieën en innovaties is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid.” (Jaap Korteweg)
  7. “Je moet uitkijken met klantgerichtheid. Echte innovatie komt niet uit marktonderzoek. Je moet durven vertrouwen op je eigen fantasie.” (Jaap Korteweg)

Ondernemen

  1. “Je moet niet uitgaan van succes. Realiseer je dat het waarschijnlijk niet gaat lukken. Ik geloof niet dat het zo is dat als je hard genoeg werkt, je uiteindelijk succesvol bent. Je moet genoegen nemen met het proberen.” (Jaap Korteweg)
  2. “We maken er het beste van. We hebben een dozijn concepten geprobeerd en daar zitten een aantal winnaars bij. Dat is zo slecht nog niet.” (Ethan Stowell)
  3. “Het is nu overduidelijk hoe belangrijk het is om reserves te hebben.” (Jan Willem Hilbron)
  4. “Beheersbaarheid en behoudendheid zijn belangrijke zaken in het ondernemerschap.” (Jan Willem Hilbron)
  5. “Het heeft geen zin om een markt te creëren waar geen resultaat in zit. Laten we proberen de echte prijs te betalen voor wat hospitality waard is.” (Jan Willem Hilbron)
  6. “We passen de invulling van ons concept aan op onze locatie. Uiteindelijk draait het erom dat de gast terug wil komen naar jouw zaak.” (Ad Schaap)
  7. Focus je meer op de buurt. “Omdat ik zelf in de buurt woon kan ik makkelijk matchen met de vraag die er is.” (Mathilde van der Weerd)

De regels van Bibian Mentel

– “Regel één: blijf gefocust op de mogelijkheden. Op wat er nog wel kan. Want er kan nog zo veel.”

– “Regel twee: verzamel herinneringen in plaats van bezittingen.”

–  “Regel drie: blijf te allen tijde je passie volgen. Als je je passie volgt word je automatisch de beste versie van jezelf.”

Gastronomie

  1. “In de gastronomie is take-out en delivery bijna niet te combineren met normale service. Er liggen kansen als je dat wel weet te combineren.” (Godfried van der Lugt)
  2. “In de Nederlandse gastronomie is de lunch onderbenut. Je hoeft geen vier uur durende beleving te serveren. Dat kan sneller en eenvoudiger met behoud van kwaliteit.” (Werner Loens)
  3. “De groei komt weer terug, maar daar moet je op voorbereid zijn. Kan wat je in tien gangen doet misschien ook in zes gangen? Het hoeft niet allemaal zo groots en ingewikkeld.” (Werner Loens)
  4. “Focus op wat je onwijs goed kan. Doe minder dingen, maar doe die beter. Je hoeft niet alle technieken te laten zien.” (Frank Visser)
  5. “Je kookt niet voor Michelin, maar voor je gast.” (Hans van Wolde)
  6. “Mijn generatie heeft enorm veel van onze leermeesters geleerd, maar we moesten ook honderd uur in de week werken. De nieuwe generatie werkt om te leven en leeft niet om te werken.” (Hans van Wolde)
  7. “Het is moeilijk voor de generatie die nu gaat komen. Daar maken we ons zorgen over. We hebben de steun van onze gasten nodig.” (Soenil Bahadoer)

Take-away en delivery

  1. “Delivery & take-away is bijna niet meer optioneel. Je moet hele goede redenen hebben om dit niet te gaan doen.” (Hans Steenbergen)
  2. “De markt zoals die nu is gaat niet direct veranderen. Het komende half jaar gaan mensen niet op locatie eten als er een goede optie voor bezorgen of afhalen is.” (Mathilde van der Weerd)
  3. “Kwaliteitsconvenience groeit sterk. Bijvoorbeeld het thuis afmaken van gerechten van topchefs.” (Hans Steenbergen)
  4. “De fanbase die je de laatste maanden hebt opgebouwd gaat na de lockdown niet verdwijnen. Het wordt misschien iets minder maar het vertrouwen heb je al.” (Mathilde van der Weerd)
  5. “60 procent van onze gasten komt zelf afhalen, en we bezorgen alles zelf. Zo zorgen we voor contactmomenten met de gast. Dat is juist nu belangrijk.” (Mathilde van der Weerd)

Planeet en klimaatcrisis

  1. “De allerbelangrijkste boodschap moet zijn dat we duurzaam om moeten gaan met moeder aarde.” (Hans Steenbergen)
  2. “Corona is een wake-upcall voor de klimaatcrisis die zich in slowmotion op de achtergrond voltrekt.” (Volkert Engelsman)
  3. “We hebben met een systematische verandering te maken die om een nieuwe economie vraagt. We moeten naar een bredere opvatting van het begrip winst die niet alleen financieel gewin meet maar ook de planetaire en sociale kosten in de berekening meeneemt. Corona dwingt ons om opnieuw na te denken over de definitie van winst en de echte prijs van ons eten.” (Volkert Engelsman)
  4. “Iedereen kan impact hebben op zijn of haar eigen wereld. Op jouw eigen deel van het verhaal. Je moet de keuze maken om onderdeel van de oplossing te worden.” (Steven van Belleghem)
  5. “Maak een team met de mensen die wel willen. Wij richten ons op de trendsetters, niet op de mensen die voor de kiloknallers gaan.” (Jaap Korteweg)
  6. “Alle grote vleesbedrijven gaan voor vegetarisch vlees. Er is een toekomst waarin we helemaal geen dieren meer eten. 20 procent marktaandeel is het kantelpunt. In 2040 of 2050 zitten we misschien wel op 80 procent. Als het niet meer nodig is waarom zouden we dan nog vlees eten?” (Jaap Korteweg)

Persoonlijke reflectie

  1. “Ik heb echt genoten van de eerste lockdown.” (Soenil Bahadoer)
  2. “Het stukje rust is voor iedereen even belangrijk. Ook al kost het veel centjes, er moest wel een keertje aan de noodrem getrokken worden.” (Hans van Wolde)
  3. “Leef niet te snel. Bekijk jezelf in de spiegel. Doe het rustig aan, en geef aandacht aan je smaken. Het hoeft niet allemaal tegelijk.” (Hans van Wolde)
  4. “Zolang ik leef zal ik altijd blijven hopen, dromen, en mijn passie achterna gaan.” (Bibian Mentel)
  5. “Leef. Dat is wat ik één woord wil zeggen. Vergeet niet te leven want er zijn nog zoveel dingen die wel kunnen.” (Bibian Mentel)

Wat wil de consument?

  1. “Mensen verlangen nog steeds naar uitgaan. Ze willen graag. De mensen kunnen niet zonder horeca.” (Hans Steenbergen)
  2. “De consument van vandaag is kritischer en stelt hoge eisen aan de producten die ze kopen. Ze zijn op zoek naar het verhaal achter het product. Als je dat goed in beeld weet te brengen dan win je vertrouwen in een markt waar vertrouwen lang niet meer zo vanzelfsprekend is als vroeger.” (Volkert Engelsman)
  3. “Een aanbod dat mensen moet overtuigen begint bij de klant en bouwt van daaruit verder. Het gaat dan over de mens achter de klant. Je moet het levensverhaal van de klant snappen, en daar waarde aan toevoegen. Een partner in life zijn.” (Steven van Belleghem)
  4. “Digitaal gebruiksgemak is tegenwoordig het meest vanzelfsprekende ter wereld. Denk dan ook na over hoe je dat kan optimaliseren. De verwachtingen stijgen snel, dus het is een continu proces.” (Steven van Belleghem)
  5. “Het is voor elk bedrijf belangrijk om je klanten te kennen. Dat kan tegenwoordig niet meer in je hoofd. Een database is niet onbetaalbaar. Het zijn de kleine gebaren die het hem doen. Zeker in coronatijd waarin menselijk contact schaars en dus waardevol is.” (Steven van Belleghem)
  6. “Als je mensen over de vloer hebt, moet je uitblinken in de zaken die computers niet kunnen.” (Steven van Belleghem)
  7. “De gasten zijn niet bang. Ze zijn niet terughoudend met reserveringen. Als we met de feestdagen open kunnen wordt het voor iedereen booming.” (Soenil Bahadoer)

 

Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op Twitter
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://vkge.nl/wp-content/uploads/2020/10/HansSteenbergenFoodInspirationDays2020doorFlorisHeuer.jpg-1600x900-1.jpg 900 1600 Angelien https://vkge.nl/wp-content/uploads/2020/10/logo-vkge.png Angelien2020-10-28 18:04:282020-10-28 18:06:2945 Inzichten FIDXI.5

Recente berichten

  • Kennistafel VKGE 27 februari 2025
  • Planning 2025 4 december 2024
  • Samen meer impact – Albron en Hutten gaan samen verder! 17 oktober 2024
  • VKGE blijft zichtbaar bij partners …… 20 augustus 2024
  • Persbericht: De Eetgemak groep en TotaalVERS bundelen hun krachten 9 juli 2024

Onderwerpen

  • Nieuws
  • Uncategorized
 

Contact met de VKGE

Bedrijfsbureau
Angelien van der Zanden
+316 520 569 92

Hollandiaweg 3 c
6541 BL Nijmegen
Telefoon: 0486 47 77 69

Neem contact met ons op

De VKGE, met zorg samen strijden!

Samen met gelijkgestemden strijden voor de verbetering van eten, drinken en gastvrijheid in de zorg. Binnen de VKGE zijn we bondgenoten en werken we met zorg, toewijding en aandacht samen om deze revolutie te ontketenen. De VKGE geeft jou een stem en een platform waar je gehoord en gezien wordt. Hier inspireren, motiveren en verbinden we jou met de tools en kennis om zelf inspired action te gaan nemen.

Disclaimer Privacyverklaring
Mijzo ziet mijWebsite VKGE live!!
Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

AccepterenVerbergenInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacybeleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacyverklaring
AccepterenVerbergen